Now Reading:
Direktefly til paradis – 10 grunner til å besøke Phu Quoc

Lite frister vel oss nordmenn mer midt på vinteren, som sol, varme og strender. Lite er vel også mer irriterende som når man ser andre som mesker i seg iskald, lokalt øl fra solfylte strender på Instagram og Facebook. Der har ikke vi vært spesielt snille, eller rettere sagt vår creative director, Storm Storm, som har vært to uker i paradis, nærmere sagt i Phu Quoc i Vietnam. I de siste 14 dagene har han vært på tur for Pål Magazine med TUI, og ikke lagt skjul på at livet kan være akkurat så fantastisk som bildene tilsier.

For erfarne reisende, vet dere at det kan ta svært lang tid, med mange mellomstopp,  å reise ned til steder som enda har ubebodde, øde øyer, palmer man skulle tro var lagd i Hollywood og et rikt og ekte kulturliv som ikke er konstruert for turisme. En 11 timers flytur med TUI direkte ned til Phu Quoc var det som skilte oss fra den kjølige og relativt våte vinteren i Oslo, og palmesus.

Phu Quoc (uttales fu kwok), Vietnams største øy, akkurat på utsiden av Kambodsja, er utvilsomt en av Sør-Asias største hemmeligheter akkurat nå, og et sted man bør besøke relativt raskt før resten av verden får øynene opp for denne vakre og enda nokså uberørte perlen. Det foregår mye bygging av nye resorter på øya, som var strømløs for bare 5 år siden, og vi fikk oppleve veldig mye av det øya har å tilby. Vi kan ikke si annet enn at vi vil tilbake og oppleve mer. Hele Phu Quoc, folkene, naturen, strendene, maten og kulturen smeltet våre hjerter og vi landet stressfrie og ydmyke tilbake på norsk jord, etter en opplevelsesreise av dimensjoner.

Her er våre 10 grunner til å besøke denne magiske øya, før alle andre gjør det:

Strendene!!!!!!!!

Fra Bai Sao-stranden

Vi må bare starte med «det beste» først. Det slo oss i alle fall i bakken, da vi kom på disse lange, kritthvite strendene, som var som å gå på fløtekrem i natur «du bare ser på film». Det finnes strender rundt hele øya og alle har sin egen karakter. Phu Quoc er også svært berømt for sine hvite, langstrakte strender, og du kan faktisk få strendene nesten helt for deg selv. Det føles i alle fall slik, da de er gigantiske.

Fra Novotels egen strand

Vi bodde på et hotell som het Novotel og hotellets egen strand er magi i seg selv. Det ligger på Truong Beach og har gedigne palmer som gjør at dette blir som å vandre rett inn i et postkort. Solnedgangen her er også fantastisk nydelig, som det er på hele denne siden av øya.

Bai Sao er stranden som er «postkortstrand» nummer 1. Den ligger litt lengre nord på øya og er enda hvitere enn de andre. Vannet her er krystallklart og har også en palme med en huske, som flere bruker å ta bilde av herfra. Det vi ikke ser på disse bildene, er at stedet bak kamera er ganske fylt opp av turister, men man ligger allikevel ikke som sardiner i boks. Om man beveger seg litt oppover på høyresiden, når man kommer ned til stranden, er det fredeligere. De har også noen restauranter på stranden som serverer NYDELIG fersk grillet sjømat. (ikke bli lurt av plaststoler og tilfeldig plasserte bord – det er nesten et kvalitetstegn på at maten er god).

Golden Beach

Fra Golden Beach

Golden Beach ligger rett ved Sunset Senato, som ble bygget til en festival som er rundt nyttårsaften hvert år. Sunset Senato ser ut som om de ikke fikk med seg alt da de pakket ned Burning Man, men vi liker det. Vi skjønner vibben på stedet og det har noen nydelige, gigantiske Dali-lignende skulpturer i vannet og omgivelsene føles som tatt rett ut fra en Mad Max-film. Det er nok ikke hit man drar for å slappe av, men på Golden Beach bar, rett ved siden av, føles det litt chillere. Her drar nok den litt yngre garden. Med litt mer technodrevet musikk i bakgrunnen, gamle, rustne biler på stranden og en menge spots som er perfekte for Instagram, er dette veldig kult, men kan også bli litt trykkende for par som bare vil slappe av. Solnedgangen her er også fantastisk.

Novotel

Fra vår bungalow på Novotel.

Vi fikk bo på noen ulike steder, men vår hovedbase var Novotel, et resort med en mengde velstelte rom og luksuriøse bungalower med private basseng. Det ligger bare 10 minutter fra flyplassen, som gjør det enkelt å dra rett fra flyplassen til hotellet, om man ikke orker å vente på en felles buss. Resortet ligger rett på Bai Truong, en av Phu Quocs mest kjente steder for magiske solnedganger. Her kan man velge å ta et all inclusive opphold, som gjør livet svært enkelt, uten å bekymre deg for regningen på slutten av oppholdet, og du har fri tilgang til bar i de ulike bassengområdene og også hovedrestauranten som serverer frokost, lunch og middag med både internasjonale og nasjonale retter.

Hotellet har også en egen sjømatrestaurant, som er en a la carte restaurant med fantastiske lokale sjømatsretter. Phu Quoc sine spesialiteter er nettopp sjømat.

På resortet finner du også et eget spa-anlegg, der du kan pleie kroppen med ulike behandlinger og massasje (vi kan anbefale aromaterapien) og du kan holde kroppen aktiv med et relativt velutstyrt treningsstudio og to tennisbaner.

La Veranda

Fra stranden til sjarmerende La Veranda

Om du vil ha det litt mer privat enn å bo på et stort resort, kan vi anbefale La Veranda. Det er et lite boutique-hotell i fransk kolonistil. Det er litt mer intimt og man får litt mer kontakt med de som jobber der. De er også kjent for å ha noen av de beste massasjeterapeutene på øya, og de holder nå på å bygge nytt spa-anlegg som skal bli øyas nummer 1. Her dyrker de egne, økologiske grønnsaker og urter, som de bruker i matlagningen, og maten; den er fortreffelig. Servicen her er upåklagelig og det er nesten vanskelig å snakke om dette stedet uten å bruke ordet «chic», etter å ha møtt daglig leder Annia. Hun er fra Spania, men tilfører stedet den herlige franske følelsen, bare rett på en helt nydelig, privat strand.

Ved bassenget hos La Veranda

Starfish Beach

Det kryr av vakre, røde sjøstjerner på Starfish Beach.

Vi måtte selvsagt dra opp til en av øyas «hemmeligheter» og attraksjoner, etter at det ble oppdaget at det var en strand der en mengde røde sjøstjerner samlet seg på. På Instagram kan man se mange mennesker som ligger med ekstremt mange sjøstjerner rundt seg, løfter dem opp og poserer med dem etc. Her må vi være litt strenge.

Da vi kom opp dit, var det enda endel sjøstjerner der, men det er tydelig at turismen allerede har satt spor, og livet til havs ikke er helt som det var, bare for et år siden.

Om du drar opp hit, er det virkelig magisk, og man får en følelse av å være på uberørt grunn, noe som er luksus i seg selv. Men ikke løft sjøstjernene, de skal være i vann og ikke i lufta. Heller ikke ta med sjøstjerne hjem som suvenir, eller kjøp dette som suvenir av lokale, selv om de trenger penger. Vær også forsiktig når du går i vannet, slik at du ikke tråkker på noen sjøstjerner. Det er betydelig færre sjøstjerner i området enn det har vært tidligere og etter å ha snakket med lokale, kan de bekrefte dette.

Restauranten bak, på Starfish Beach, er en såkalt «floating restaurant» og serverte himmelsk sjømat.

Men stedet er fantastisk vakkert, og der ligger også en «floating restaurant», som vi vil si er obligatorisk. Vi kom dit etter solnedgang og trodde det var stengt, men de holdt oppe for oss. Vi fikk sjømat rett fra havet og det smakte HIMMELSK. Det er få ting i verden som føles bedre enn å sitte midt uti sjøen, på noen enkle plaststoler, og få servert grillet blekksprut og fisk som akkurat har blitt fisket. Dette stedet er magisk og føles på mange måter mer luksuriøst enn å dra på en 5-stjerners restaurant.

An Thoi / båttur

Vi ønsket å utforske mer av øya, og leide en båt for en dag, med egen «kaptein». Det er mange selskaper som tilbyr båtturer og til slutt måtte vi bare bestemme oss for et. Vi valgte Truly Vietnam, som er et relativt nytt selskap, men som har fått gode kritikker på Trip Advisor. Noen av kriteriene vi hadde, var å få en privat båt, dra utenfor turistområdene og få tid på noen av stedene med snorkling, deilig lokal mat, alene på noen av de vakre, øde øyene.

Øygruppen helt sør for Phu Quoc, An Thoi, sies å være en av de vakreste i verden. Selvsagt ville vi dit. På grunn av avstand, ble vi anbefalt en speedboat (selv om det i fantasien ville vært mest ideelt å dra dit i en Vietnamesisk fiskebåt).

Vi hadde en veldig fin dag på sjøen, fikk snorklet og så uberørte øyer, var inne og spiste lunch (med en mengde andre turister) på kjempefine steder (maten er fremdeles helt fantastisk) og ble forsåvidt godt tatt vare på. Det er tydelig at dette er en liten «fabrikk»f or de som holder på med båtturer, og vi følte oss nok mer som en del av varene på dette rullebåndet, noe vi ikke likte veldig godt. Klokken var bare 13.00 og plutselig var vi «ferdig», selv om vi hadde booket en hel dag på sjøen. Opplegget deres var at vi skulle dra til 4 øyer, snorkle, dra litt i et fiskesnøre, spise lunch på en øy og så dra hjem når det var ferdig. Dette var ikke det som ble avtalt, og vår kaptein virket ganske lei i utgangspunktet. Neste gang vil vi fortsette å se denne fantastiske øygruppen, men velge et annet selskap.

Night market

Dette er absolutt en opplevelse, å vandre rundt blandt levende sjømat som blir tilberedt på gaten, lokalbefolkningen som kommer og spiser og bestiller mat fra lokale leverandører. Det kryr av mennesker, så om du ikke er av den tålmodige og nysgjerrige typen, eller liker å stå i kø, kan dette bli en utfordring. Men det er absolutt verdt å få med seg, og så kan du heller ta en lokal øl på en av de kule, enkle barene i området, for å slappe av etterpå, med en ekstra perlering til kona i posen. (Perler er en stpr, egen industri på øya, og du kan gjøre fine kupp).

Mango Bay

Lunch rett på beachen på Mango Bay var en fantastisk opplevelse.

En annen liten perle, er Mango Bay. Det føltes som vi hadde oppdaget noe helt unikt på egen hånd, som vi ikke har lest om noe annet sted. Stedet, som i navnet, er i en liten bukt, med en liten strand, noen svaberg, noen solstoler og hengekøyer og den søteste, lille restauranten med den BESTE maten på øya. Dette stedet er helt spesielt og det føles ROLIG. Vi var så begeistret for stedet og maten at vi kom tilbake hit flere ganger bare for å henge på beachen og få servert ferske juicer og helt fantastiske retter. Noen kvelder i uken har de også besøk av et par (de heter About Tomorrow) som synger en god blanding av hjemmesnekra låter og gode jazzhits. Dette er god og lun stemning og veldig romantisk for de som søker det enkle, gode livet.

Maten på Mango Bay var fantastisk god.

Happy Karaoke

Ha ha – en karaokebar er ikke noen hovedgrunn til å reise til Phu Quoc, men du verden så gøy det var. Etter å ha ruslet rundt på nattmarkedet, hadde vi lyst å se mer i området. Vi fikk anbefalt av en lokal jente, som hadde bodd noen år i LA (perfekt engelsk er sjelden vare), å dra til et sted som het Happy Karaoke. Vi ble kjørt dit i taxi og fikk sjokk da vi kom ut av bilen. Hele bygget var opplyst med alle mulige lysteknikker, noe som var i sterk kontrast til «det enkle livet» på plaststoler i en av de lokale pubene. Her har altså Marie Antoinette flyttet til Russland og startet karaokebar og det føltes som om vi var i et romskip fylt med rokokkomøbler. Vi fikk et privat rom, fortsatt med et spektakulært lysanlegg på både vegger og tak, og etter 1 times leie, tok vi like gjerne 1 time til. Det hele ble så surrealistisk at dette måtte inn på listen over steder og besøke i Phu Quoc (om du liker karaoke vel og merke). Veldig, veldig morsomt.

Verdens lengste taubane

Et virkelig must er å ta verdens lengste taubane, som faktisk befinner seg på denne øya. «The Phu Quoc Cable Car» har to stasjoner på to ulike øyer og starter der vi tok båt fra, i An Thoi. Sluttdestinasjonen er Phu Quocs nest største øy, Pineapple island. Hovedgrunnen til dette fantastiske «byggverket» i seg selv, er å frakte turister til Hon Thom Nature Park, som er øyas 3. nasjonalpark som fokuserer på øko-turisme. Utsikten fra taubanen er vanvittig og man får en større oversikt over øygruppene, havet og får oppleve naturen på en helt annen måte.

JW Marriott Emerald Bay Resort & Spa

Fra lobbyen på The Marriott.

Vi avsluttet vår reise på nok et resort, men ikke noe hvilket som helst resort. JW Marriott er relativt nytt, men har rukket å bli kåret til Asias 4. beste resort og det 14. beste resortet i verden. Herregud for et anlegg og for en gjennomarbeidet profil. Dette er virkelig finesse fra ende til annen og krever en egen artikkel for seg selv. Dette er et av de flotteste stedene vi har bodd på noen gang, med store, luksuriøse rom, havutsikt fra en stor balkong, utrolig god mat og plassert på det som nevnes som den absolutt vakreste stranden av de alle i Phu Quoc; Khem Beach. Tui Norge leverer direkteruter til dette stedet og er noe vi virkelig kan anbefale som en unik og fantastisk opplevelse i livet.

All innredning er direkte utsøkt og en fantastisk opplevlese på Marriott.

Fra den ene restauranten på resortet, The Pink Pirl, som er en fransk liten perle.

RSS
Follow by Email
Google+
Input your search keywords and press Enter.